بدان کِی باید از آنها دوری کنی، با آنها کار کنی یا کارت را با آنها متوقف کنی
نویسنده: جودی ال شورت و مایکل دبلیو تافل
از مجله هاروارد ریوو (مارچ-آپریل 2021)
تهیه و تنظیم : کُندُرا
خلاصه:
این پاندمی شرایط کار در کارخانه های تامین کننده ی شرکتهای جهانی را زیر ذره بین قرار داده است. شرکتها معمولا برای پیشگیری از ایجاد دردسر، منشورهای اخلاقی برای تامین کنندگان شان در نظر میگیرند و ارزیابیهایی برای تخمین میزان پایبندی این تامین کنندگان انجام میدهند. آیا این تدبیرات به شناسایی تامین کنندگان غیراخلاقی کمک میکند و منجر به بهبود شرایط میشود؟ پس از یک ارزیابی با نتایج نامطلوب، چقدر احتمال دارد تامین کننده خود را بهبود ببخشد؟
برای پاسخ به این سوالات، مولفین، منشور اخلاقی هزاران کارخانه در سراسر دنیا را مورد مطالعه قرار داده اند. آنها دریافتند که اگر تامین کنندگان، یک یا چند مورد زیر را انجام دهند، احتمال بهبود اوضاع بیشتر است: تضمین رعایت قوانین با توجه به استانداردهای سیستم مدیریت، به کار گیری مدیریت ناب، استفاده از کارگران اتحادیه، پرهیز از پرداخت دستمزد بر اساس واحد کارِ انجام شده(بجای ساعت کاری)، و خدمت به خریدارانی که اسمشان بد در رفته.
این تحقیق همچنین روشهای نظارتی که میتوانند احتمال بهبود شرایط را بیشتر کنند را شناسایی کرده و چندین عامل که میتوانند نتایج ارزیابی دقیق تری را ارائه دهند، کشف کرد.
مدیریت شرایط کاری در زنجیره های تامین جهانی یک چالش مداوم است. یافته های مولفین این مقاله میتواند به مدیران این امکان را بدهد که بهتر بتوانند کارخانه هایی که پتانسیل بهبود شرایط را دارند شناسایی کرده و برنامه هایی نظارتی طراحی کنند که بهبود و پیشرفت را پرورش داده و عملکرد را به طور دقیق دنبال کند.
شرکتهای زیادی با خطر از دست دادن اعتبار به دلیل شرایط کاری زیان آور و رفتار آزارگرانه در زنجیره ی تامین شان مواجه بوده اند.
در افشاگریهای دهه ی 90 میلادی، از کودکان کار و شرایط کاری وحشتناک در کارخانه هایی که برای شرکت نایکی کار میکردند پردهبرداری شد و اعتبار سخت به دست آمده ی شرکت نایکی ضربه دید. در اوایل دهه ی 2000 میلادی شرکت اپل با موجی از فعالان و فشار شدید از سوی آنان و پوشش رسانه ای خجالت آور پس از یک سری خودکشی دریکی از کارخانه های تامین کننده اش، فاکسکان، مواجه شد. این پاندمی توجه را به سوی چنین خطراتی جلب کرده است:
مثلا اتهام های رسانه ای برای دستمزد کم و حفاظت نامناسب از کارکنان خط تولید در کارخانه های تامین کننده ی بریتانیا که برای بوهو لباس تولید میکردند، و اقدام سریع سرمایه گذاران و خریداران به رها کردن این برند.
یکی از استراتژیهایی که خیلی از شرکتهای برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی استفاده میکنند، به کارگیری منشور اخلاقی که در آنها حداقل شرایط کاری قابل قبول در کارخانه های تامین کننده ذکر شده است. بسیاری از شرکتها علاوه بر آن در فواصل معین تامین کنندگانشان را برای رعایت این قوانین مورد ارزیابی قرار میدهند.
آیا این تدبیرات واقعا به شناسایی تامین کنندگان غیراخلاقی کمک میکند و منجر به بهبود شرایط برای کارکنان میشود؟ وقتی پس از یک ارزیابی مشخص میشود که تامین کننده ای در رعایت این قوانین کوتاهی کرده، چقدر احتمال دارد آن تامین کننده خود را اصلاح کند؟ آیا این رابطه ی کاری ارزش به خطر انداختن برند کمپانی خرید و فروش را دارد؟ برای پاسخ به این سوالات، ما با کمک ارزیابی دهها هزار منشور اخلاقی از دهها هزار کارخانه در سراسر جهان، یک سری تحقیق انجام دادیم، این امر منجر به کشف چندین عامل تاثیرگذار شد که در پیش بینی احتمال بهبود شرایط توسط تامین کنندگان به مرور زمان، مفید واقع میشوند، و چندین اقدامی که شرکتهای خرید و فروش میتوانند برای حصول اطمینان از این موضوع، انجام دهند.
این اطلاعات راهنمایی هستند برای مدیرانی که میخواهند تصمیم بگیرند از کدام یک از تامین کنندگان احتمالی دوری کنند، کدام ارتباطات با تامین کنندگان را حفظ کنند، و از کدام ارتباطات فاصله بگیرند.(برای جدیدترین اطلاعات به دست آمده از تحقیق در این زمینه، به وبسایت “Working Conditions in Supply Chains” که با کمک همکاران در دانشگاه بیزینس هاروارد تاسیس کردیم، مراجعه کنید.)
کدام تامین کنندگان تمایل بیشتری به پیشرفت دارند؟
از نظر هزینه ی محصولات، در دسترس بودن کارگران، شرایط کار کلی، و گرایش به اعتصاب یا دیگر اغتشاشات، شهرها و کشورها با هم متفاوتند. تحقیقات ما نشان داده که اینگونه تفاوتهای مکانی میتواند تلاش برای تشویق تامین کنندگان در راستای بهبود شرایط کاریشان را تقویت یا تخریب کند. برای مثال، ما دریافتیم که در کشورهایی که سرانه ی سازمانهای غیردولتی و آزادی رسانه ای بیشتری دارند، تامین کنندگان پیشرفت بیشتری در بهبود شرایط کاری خود داشتند. هر دوی این عوامل احتمال افشای شرایط کاری پر زیان را بیشتر میکنند. این نشان میدهد که خریداران باید تامین کنندگان در کشورهایی که تراکم NGO و آزادی رسانه ای کمتری دارند-مثل بنگلادش و چین- را دقیقتر نظارت کنند، دقیقتر از نظارتشان روی تامین کنندگانی در کشورهای با تراکم بالای NGO و آزادی رسانه ای، مثل هونداروس و جردن.
ولی این فقط یک شروع است. کارخانه های درون یک کشور هم ممکن است به نسبت شرایط کار و اشتیاق و توانایی صاحبانشان برای ارتقا دادن آنها، با هم تفاوتهای عظیمی داشته باشند. کدام تامین کننده بیشتر از بقیه احتمال دارد که قدمهای لازم را بردارد؟ بر اساس نتیجه این تحقیق و تحقیقات دیگر، ما پنج عامل موثر برای این امر را شناسایی کرده ایم.
رعایت تضمینیِ استانداردهای سیستم مدیریتی
تحقیق ما با یاهونا برد نشان می دهد که کارخانه هایی که استانداردهای سیستم مدیریتی، مثل ISO 9001 (کیفیت فرایند) و ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی)ورآرا رعایت میکنند، معمولا در بهبود و ارتقای شرایط کاری، بهتر از تامین کنندگان نامعتبر عمل میکنند. تامین کنندگان چنین استانداردهایی را می پذیرند و شخص سومی استخدام میکنند که پایبند بودن آنها به این استانداردها را تصدیق کند. تامین کنندگان برای رعایت این استانداردها ملزم اند که ارزیابیهای داخلی انجام دهند و شیوه هایی را برای تشویق پیشرفت مداوم بنا کنند، مثل برنامه های عملی که مدیران و کارکنان شرکت را تشویق میکند که مشکلات را شناسایی کنند، مورد بحث قرار دهند و آنها را حل کنند. چنین سیستمی یک موتور تولید میکند که سبب پیشرفت نه تنها در کیفیت و مسائل زیست محیطی، بلکه در شرایط کار نیز میشود.
به کار گیری مدیریت ناب
مدیریت ناب مجموعهای از اعمال است، شامل استاندارد سازی فرایندها، حل مشکلات تیمی و کنترل کیفیت، پیشرفت مداوم برای حذف هدر رفت، و برنامه ریزی تولید برای به حداقل رساندن نوسان میزان استفاده از نیروی کار و ابزار و مواد اولیه. با دو تحقیق و بررسی تامین کنندگان نایکی(یکی توسط گرگ دیستلهورست، جنز هینمولر و ریچارد لاک، و دیگری توسط ریچارد لاک، فی کین، و آلبرت براوس.) دریافتیم که مدیریت ناب میزان پایبندی به استانداردهای کار در رابطه با دستمزد و ساعتهای کاری را بهبود بخشیده، (پایبندی به استانداردهای سلامت و امنیت تغییری نکرد.) به علاوه، در مدیریت ناب کارمندان در حال تمرین ملزم هستند که مشکلات کیفیتی را شناسایی کنند و مدیران موظف هستند که برنامه ریزی ساعتهای کاری را جوری تنظیم کنند که از اضافه کاری بیش از حد جلوگیری شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که پس از بکار گیری مدیریت ناب توسط یک کارخانه، مدیران کمتر با کارکنان بدرفتاری کردند و نگرانی بیشتری در راستای پیوستن این کارکنان به یک شرکت رقیب ابراز کردند.
آمار نشان میدهد که بکار گیری مدیریت ناب میتواند مهارتهای کارکنان را افزایش دهد و تلاشهای مدیران برای ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان را از طریق به کارگیری بهتر قوانین استخدام، تقویت کند.
وقتی ارزیابی ها توسط افراد حرفه ای که نه تنها در شناسایی مشکلات بلکه در ارائه ی راه حل بهترند انجام شود، پیشرفت بیشتری حاصل میشود
اتحادیه ها
تحقیقات ما در یانهوا برد همچنین نشان داد که پس از یک ارزیابی، تامین کنندگان اتحادیه ای بیشتر از تامین کنندگان غیر اتحادیه ای شرایط کاری خود را بهبود بخشیدند. گرچه اتحادیه ها در کشورهای در حال توسعه همیشه نمیتوانند قدرت سیاسی کارکنان را ارتقا دهند، ولی گفت و شنود بین کارکنان و مدیران را به طرق سودمند بهبود می بخشند. آنها به کارکنان این امکان را میدهند که مدیران را از خطرات آگاه کنند و برای از بین بردنشان راهکار ارائه دهند. آنها همچنین کمک میکنند که مدیران در رابطه با استانداردهای امنیتی و سلامتی با کارکنان تعامل کنند و برای فرایندهای موردنظرپیوستگی برقرار کنند.
پرهیز از روش پرداخت دستمزد بر اساس واحد کار انجام شده(بجای ساعت کاری)
کارخانه هایی که بر اساس واحد کار انجام شده به کارکنان خود دستمزد میدهند، معمولا کمتر از کارخانه هایی که از روشهای پرداخت دستمزد دیگر استفاده میکنند، در زمینه ی شرایط کاری ارتقا و بهبود از خود نشان میدهند. بر اساس تحقیقات ما در یانهوا برد، روش پرداخت دستمزد بر اساس واحد کار انجام شده، کارکنان را تشویق میکند که روی اهداف تولیدی کوتاه مدت متمرکز شوند و به احتمال زیاد از فعالیتهایی که ممکن است میزان تولید را پایین بیاورد ولی پیروی از استانداردهای کاری را افزایش میدهد، جلوگیری میشود. به طور مثال، پوشیدن لباس و تجهیزات امنیتی، انجام تمرینات آمادگی برای شرایط اضطراری، و استفاده از محافظ دستگاه.
خدمت به خریدارانی که اسمشان بد در رفته
جدیدترین تحقیق ما با آندریا هاگیل، دریافت که تامین کنندگانی که به برندهای دارای تجربه منفی عمومی خدمات می دهند نسبت به دیگر تامین کنندگان، پیشرفت چشمگیری در شرایط کاری خود داشته اند.
ما گمان میکنیم دلیل این امر این است که آن خریداران نگرانند چنین انتقاداتی در آینده هم به شان وارد شود، که گویای این است که هنوز درسشان را یاد نگرفته اند. در نتیجه، آنها هنگام انتخاب تامین کنندگان جدید بیشتر احتیاط میکنند و تلاش زیادی میکنند که آنها را مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار دهند، مشوق پیشرفتشان باشند و اگر شرایط نامطلوب ادامه پیدا کرد، راه خود را جدا کنند. چنین تامین کنندگانی شرکتهایی که سابقه خوب دارند را به خود جذب میکنند، که میتواند در کنار تلاش و کوشش پیوسته ی همکارانشان که زمانی اسمشان بد در رفته بود، یک پوئن مثبت باشد.
نظارت چگونه میتواند باعث بهبود شرایط کاری شود؟
شرکتها میتوانند برای افزایش احتمال بهبود و پیشرفت، از روشهای مختلف نظارتی استفاده کنند. ما این روشها را در پروژه های تحقیقی مجزا با اشلی پالماروزو و آندریا هاگیل، بررسی و شناسایی کردیم. آنها باید:
از مامور رسیدگی حرفه ای استفاده کنند
ما دریافتیم که وقتی ارزیابیها توسط ماموران رسیدگی حرفهای انجام شوند، نتایج بهتری به ارمغان می آورند. مامورانی که نه تنها در تشخیص مشکلات بهترند، بلکه در پیدا کردن راه حل آن مشکلات نیز ماهرترند. این تصور که ماموران رسیدگی میتوانند با ارائه ی پیشنهادات نقش مهمی ایفا کنند، توسط کارهای دیگر نیز تایید میشود. برای مثال، در یکی از تحقیقاتی که یکی از اعضای ما با دیوید لوین و متیو جانسون انجام داد نشان میدهد که بازبینیهای نظارتی سلامت و امنیت در کالیفرنیا، سبب کاهش چشمگیر آسیبهای جسمی شد. رئیس فعلی سازمان سلامت و امنیت شغلی این موفقیت را مدیون مامورینی دانست که در هنگام بازبینی، “مامور امنیتی یا مشاور بهداشت صنعتی” فراهم کردند.
ارزیابیها را از پیش اعلام کنند.
خیلی از شرکتها ارزیابیهای سرزده انجام میدهند که به تامین کنندگان وقت کافی برای سرپوش گذاشتن روی تخلفاتشان ندهند. درست است که تحقیقات ما نشان داده که ارزیابیهای سرزده نسبت به ارزیابیهای از پیش اعلام شده، مشکلات بیشتری را برملا میکنند. ولی این فقط بخشی از داستان است. گرچه شرکتها میخواهند کامل در جریان اوضاع تامین کنندگانشان باشند، خواهان پیشرفت و ارتقای آنها نیز هستند. و بر اساس تحقیقی از ریچارد لاک، متیو امنگوال و اشلی مانگلا، ارزیابیهای از پیش اعلام شده میتواند سبب کار گروهی و ایجاد اعتماد میان مامور رسیدگی و تامین کننده شود. که در نهایت سبب یادگیری و پیشرفت میشود. تحقیق ما با آندریا هاگیل نیز نشان میدهد که اعلام ارزیابیها از پیش سبب تسریع پیشرفت میشود. شرکتها باید طراحی برنامه ی ارزیابی شان را با اهداف خود همسو وهم جهت کنند. اگر هدف اصلی این است که مچ تامین کننده را بگیرند، مطلع کردن آنها از زمان ارزیابی ایده ی خوبی نیست. ولی اگر هدف ساخت ارتباطاتی است که به تدریج موجب پیشرفت و ارتقا میشوند، مطلع کردن تامین کننده یک وسیله ی مفید برای این کار است.
فعالیتهای بخش خرید و تیم مسئولیتهای اجتماعی را همسو و هم جهت کنند.
تحقیقی درباره ی تامین کننده های شرکت گپ توسط متیو امنگوال و گرگ دیستلهورست، به ما نشان داد که بعد از اینکه شرکت فعالیتهای خرید خود را با فعالیتهای بخش مسئولیت اجتماعی همسو کرد و از این طریق، به طور رسمی آینده ی ارتباط کاریشان را به استانداردهای کاری تامین کننده پیوند زد، یکی از تامین کننده ها که در یک ارزیابی مردود شده بود، به زودی شروع به پیشرفت و ارتقا کرد. وقتی این بخشها از هم جدا بودند،-که در اکثر شرکتها چنین است- مردود کردن تامین کنندگان موجب هیچ پیشرفتی نمی شد.
چگونه شرکتها میتوانند بهتر عملکرد را دنبال کنند؟
تحقیقات ما همچنین چندین عامل را شناسایی کرد که موجب نتایج ارزیابی دقیقتر میشوند و برای مدیریت خطرات احتمالی برند لازم و ضروری اند.
مامورین رسیدگی یا شرکتهای ارزیابی را به صورت چرخشی عوض کنند
ما دریافتیم که وقتی یکی از اعضای تیم ارزیابی، اولین بازبینی اش از کارخانه را انجام می دهد یا وقتی ارزیابیهای قبلی کارخانه توسط تیم متفاوتی انجام گرفته باشد، نتایج بهتر و دقیقتری حاصل میشود. این تحقیق اهمیت افرادی با دیدگاه تازه را به ما نشان می دهد.
از مامورین رسیدگی خانم هم استفاده کنند
ما دریافتیم که گروههای ارزیابی که حداقل یک خانم در تیم خود داشتند، تخلفهای بیشتری را گزارش کردند. شاید چون خانمها کمتر پیش می آید تخلفی را نادیده بگیرند یا شاید چون خانمها بیشتر از آقایان توانایی استخراج اطلاعات حساس در مصاحبات را دارند، مخصوصا اگر عمده ی کارکنان کارخانه را خانمها تشکیل داده باشند.
مامورین رسیدگی را خودشان انتخاب کنند و هزینه اش را خودشان پرداخت کنند
خیلی از شرکتها، در راستای صرفه جویی در مخارج، از خود تامین کنندگان میخواهند که هزینه ی ارزیابیها را بپردازند، بعضی از شرکتها حتی به تامین کنندگان اجازه میدهند که خودشان مامور رسیدگی را انتخاب کنند. ولی این کار گرچه در کوتاه مدت هزینه هارا کاهش می دهد، ولی در طولانی مدت سبب ضررهای بسیار میشود. ممکن است سبب تضاد منافع شود، و این امر مامورین رسیدگی را وسوسه میکند تا تامین کنندگان را بهتر از چیزی که واقعا هستند نشان دهند. تحقیقات ما نشان داده که وقتی شرکت خریدار هزینه ی ارزیابی را بپردازد، تخلفهای بیشتری گزارش میشوند.
برای ارزیابی تماما از اعضای خارج از شرکت استفاده نکنند
تحقیق در حال انجامِ ما با اشلی پالماروزو به شواهد مقدماتی دست یافته که نشان میدهند وقتی شرکت خریدار برای ارزیابی از اعضای خود استفاده میکند یا اشخاص ثالث استخدام میکند ولی در کنار آن از اعضای خود نیز میخواهد از همان کارخانه بازبینی کنند، نتایج دقیقتری حاصل میشود. این روش باعث میشود شرکتهای خریدار کنترل بیشتری روی مامورین رسیدگی داشته باشد و به آنها اجازه میدهد بیشتر بر کیفیت اشخاص ثالثی که ارزیابی انجام میدهند نظارت داشته باشند. شرکتها باید با دقت مزایا و معایب این دو را بررسی کنند و بین انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودنِ ارزیابیهای خارجی و کیفیت بالاترِ استفاده از اعضای داخلی تصمیم بگیرند.
مدیریت شرایط کاری در زنجیره های تامین جهانی، یک چالشم مداوم است. نتایجی که اینجا به آنها اشاره شد به مدیران این قدرت را میدهند که بتوانند بهتر تشخیص دهند کدام کارخانه ها بیشتر امکان دارد شرایط خود را ارتقا دهند، و اینکه برنامه های نظارتی طراحی کنند که موجب پیشرفت و ارتقا شود و بهتر عملکرد کارخانه ها را دنبال کند.
نسخه ای از این مقاله در جلد مارچ-آپریل 2021 مجله ی هاروارد بیزینس چاپ شده است.