نویسنده : نجوا سماواتی
مدل کسب و کار الگویی است که به منطق بیزینس شما می پردازد. در واقع مشخص می کند چه ارزشی می توان ایجاد کرد، چگونه می توان به درآمد زایی رسید و به آن استمرار بخشید. مدل کسب وکار در قالب جدولی تدوین می شود که به بررسی 9 آیتم می پردازد تا بتوان نگاه جامعی به کسب و کار بیندازد.
آیتم های مدل کسب وکار:
بخش بندی مشتریان: در هر کسب وکاری اولین بحث مهم بخش بندی مشتریان است. اهمیت این موضوع به آن دلیل است که با بخش بندی مشتری و انتخاب بخش مشخصی از آن به عنوان جامعه ی هدف می توان به درک صحیحی از نیازهای مشتری رسید و پاسخ به نیاز آنها تسهیل می گردد. همچنین ارزش آفرینی برای بخش مشخصی از بازار راحتتر می باشد و در نتیجه می توان به رضایتمندی بیشتری از جانب مشتری دست یافت.
تعامل با مشتریان(CR): این سامانه به منظور فعال کردن مشتریان بالقوه، ارتباط با مشتریان و حفظ آنها می باشد.
کانال های ارتباطی: کانال های ارتباط با مشتری به دو نوع تقسیم بندی می شود. نوع اول دسترسی مشتری بالقوه به بنگاه را مشخص می کند و نوع دوم به ایجاد کانالی برای خرید می پردازد.
ارزش پیشنهادی: اولین سوالی که در ذهن مشتری ایجاد می شود این است که “چرا باید این بنگاه را انتخاب کنم؟”. برای پاسخ به این سوال باید اول به تحلیل رقبا پرداخته و سپس با نگاهی به کسب و کار خودمان تمایزی را ایجاد کنیم تا مشتری را قانع به خرید از خودمان کنیم. به عبارت دیگر باید با توجه به توانایی ها و منابعی که در اختیار داریم ارزشی خلق کنیم که برای جامعه ی هدف جذاب بوده و ترغیب به خرید از ما شوند.
شرکای کلیدی: در واقع به تمامی افرادی که در کسب وکار ما دارای نقشی بوده و ما را در جهت خدمت رسانی به مشتری یاری میکند شرکای کلیدی می گویند. همچنین این افراد در کسب و کار ما ذینفع بوده و دارای منافع مشترکی با ما هستند.
فعالیت های کلیدی: به تمامی فعالیت هایی که در فرآیند خدمت رسانی به مشتری باید انجام شود و بدون آنها بنگاه نمی تواند به ماموریت خود عمل کند فعالیت های کلیدی می گویند.
منابع کلیدی: این بخش در واقع به دارایی های مشهود و نامشهود ما می پردازد که در خلق ارزش برای مشتری نقش مهمی دارند. ما با اتکا به این منابع می توانیم بنگاه خود را جلو ببریم و در جهت پاسخ به نیازهای مشتری قدم برداریم. این منابع می تواند شامل منابع فیزیکی، منابع انسانی، منابع مالی، دانش و اطلاعات باشد.
جریان های درآمدی: با شناخت کسب وکار به سراغ جریان درآمدی می رویم تا دربیابیم چگونه می توانیم کسب درآمد کنیم. جریان درآمدی نشان دهنده ی منابع و روش های تحصیل درآمد با توجه به بخش بندی بازار از طریق کانالهای تعیین شده با استفاده از منابع کلیدی، با کمک شرکای کلیدی و پس از انجام فعالیت های کلیدی می باشد.
ساختار هزینه: هر کسب و کاری برای رسیدن به اهداف خود باید هزینه هایی را متحمل شود. این موضوع نیاز به الویت بندی دارد و باید با نگاه به جامعه ای که می خواهیم هدف قرار دهیم ساختار هزینه را تعریف کنیم. با تعریف ساختار هزینه می توان تمرکز را بر جذب نقطه ای از بازار بیشتر کرد و به کاهش هزینه ی اضافی در بخش های دیگر کمک کرد. پس در اینجا ساختار هزینه هر بخش مشخص می شود.